Friday, October 16, 2009

:air asia 'memang 'bab 1:

hari ni saya g keja awal. awal sket la dari hari2 biasa. sesampainya kat ofis, banyak ofis jabatan2 lain masih bergelap. saya nampak bos berlegar2 kat smoking area dgn salah sorang anak dia..[sebelum ni tak pernah nampak bos ngn anak2 dia kat area ofis. mesti time2 ni hari2 dia datang ofis]

'uik, awal sangat ke aku ni'

setibanya kat ofis, tanpa mengswitch on kan lampu, saya terperasan yang saya adalah orang pertama yang masuk ke ofis hari ini. ucap tahniah kat saya..yeay..tima kasih tima kasih...take a bow..oke sudah [bos tak kira la sebab dia lagi awal masuk ofis hari2:P]

belum sempat duduk saya terus keluarkan laptop dengan semangatnya nak mengechek harga tiket flight ke kl pada 19 hb ni. semangat waja nk p bengkel yang takde kena mengena dengan diri sendiri:D
sekali saya check, dh naik RM254 daa:|:|
maka dengan hati yang takde apa2 perasaan, saya meneruskan keja yang banyak tertangguh dari kelmarin lagi..

tengah asyik buat kerja dengan penuh gigih yang berselangselikan main VF, fb, farmville, barn buddy, jalan2 kat blog orang, saya dapat panggilan dari cu [adik mak yang paling bongsu]

cu     : kak na, ang kat mana?
saya : ni ha, kat tengah laut ngn kastam, memancing sambil usya2 nelayan2 kita tangkap ikan [oke, yg ni saya tipu] ni yg betulnya..kat ofis la cu
cu     : eay, ang tolong book tiket flight kat cu sat. [ni mesti mak cakap saya dapat tiket rm93 return lgk-kl]
saya  : boleh2..tade hal. no ic ngn maklumat2 lain mcm mana? nk sms ka?
cu     : takpa, satgi cu p kat ang. [semangat!! - buat mcm dina ngn ray radio era..oke, buat semula. tadi awk baca takde perasaan]
saya  : oke, nanti sampai kang gtau k
cu      : oke bebeh..[hoh]

saya sambung buat keja mcm biasa tanpa merasa tekanan seperti hari2 yang lain. mungkin sebab saya dapat berita bos pening n sedang berehat kat tingkat atas. it's not that i don't like him to be around while I was working. cuma rasa tak selesa bila rasa macam diperhatikan walaupun kadang2 je bos usya time dia nk g toilet. nvm, anyway, bos saya adalah yang terbaek punye~ seorang bos yang sangat gigih berusaha dan sentiasa mahukan yang terbaik untuk staf2nya [walaupun itu bermaksud saya akan kena marah(-.-")]

oke, move on.
dalam 20 minit, cu call mengatakan dia dah ada kat bawah. semangat lagi! [alah, setakat dari kg baru ke pekan kuah tu, i layan 15 minit je..*siul siul siul]
saya bawak turun laptop saya yang comel ni ke bawah. ajak cu ngn paksu dok kat kerusi tepi jalan check tiket kapal terbang. berbekalkan wireless ofis yang agak sangkut2, saya meneruskan usaha suci murni saya membantu cu dan paksu membook tiket kapal terbang. setelah selesai sesi kak-na-tolong-pegi-masukkan-duit-kat-akaun-ang-sebab-paksu-tak-terer kat CDM berdekatan, saya terus menyambung proses memebook tiket untuk cu dan paksu 5 beranak. oke, hampir siap..tinggal nk buat payment je lagi..oke, login ke m2u. masukkan ID, password, setuju utk akaun di deduct utk proses pembayaran dan...

yess..transaction successful!! oke, back to air asia website, nk amek reference no, flight no dan butir2 lain..sekali.....

alamak!!!
ERROR ON PAGE!!! pastu dia tak dapat masuk balik ke tempat terakhir buat pembayaran tadi!! how?? apa2 maklumat pn tak dapat dari transaction tu. cuma akaun m2u saya dh deduct rm560!! cu ngn paksu dh cuak..RM560 tu!
saya panik..halamak halamak..jangan panik fina, jangan panik. nanti ang panik, cu ngn paksu lagi panik.
so, i've decided to settle it myself. saya cakap,

'tade masalah ni, nanti che' check balik ngn air asia'
[ye, saya guna perkataan che'/cek lagi..sy kn orang kedah:|] - comel kan. wek.. oke, tak comel.

sesudah cu ngn paksu balik, saya naik ke ofis dan terus check balik website tu. mana tau dapat balik ke maklumat yang saya dh isi tadi...kan kan kan..[ayat sedapkan hati sendiri]
cari punya cari, godek punya godek, tak jumpa jugak. call customer sevis..ayat dia dari awal sampai abes ialah

"harap maaf, operator anda sedang bz. sila call balik atau kalau rasa dah banyak duit tu, sila tunggu" [tau la tau la ayat tu bukan camtu..lebih kurang la..]

oke, takpe. maybe bz. saya terima. oke, kita cuba chat live ngn operator dia plak..

lepas dh login, dan menunggu page load selamat 5 minit, dapat masuk ke chat..yay!
tapi..dia tulis kat situ 'operator tengah attend 4 orang customer..dalam seminit ang nye turn lak ah' [oke oke,ni bukan ayat btol dari air asia..tp ayat dia lebih kurang camtu la]
oke..tunggu..
tunggu..
tunggu lagi..
dan lagi..
dan lagi..

oke, at last. dapat masuk. dia kuar kat situ :
live help : hello/hi [lebih kurang la] fentomatte, how can i help you?
saya       : i have a problem with the transaction i made just now
...takde reply...
saya       : hello
...takde reply...
saya       : hello
tunggu lagi.
oke, dah. enough. i'm pissed.
call lagi..tet tet tet [bunyi tekan button kat tpon sampai cukup 10 kali]

ayat yang sama berulang

"harap maaf, operator anda sedang bz. sila call balik atau kalau rasa dah banyak duit tu, sila tunggu"

shoot!!

nk buat cmana ni..risau dah ni.risau dah..
try mintak tolong kat kawan2 VF ngn FB, masing2 soh saya g check kat kaunter.
sebenarnya, takde la marah sangat pasal transaction error tu. mungkin ada masalah teknikal jek. kadang tu, payment n transaction tu dah sampai kat dorang, cuma kita je tak dapat sebab masalah teknikal ke apa. cuma yang buat saya bengang sangat tu pasal sevis from customer service. macam hamfesh!! same goes to screamyx nye CS. boleh operator tu merungut kat dalam talian. mcm hape je. last2 sy hang up tpon n then call balik, [kali ni operator lain] untuk bertanyakan masalah yang sama. lepas dh setel masalah saya yang tak seberapa tu, sy sound operator tu

"cik, pesan kat kawan cik tu, kalo nk merungut pn, mute la dulu tpon tu. sy pn pernah jadik operator jugak..kata semua perbualan dirakam. cmana lak leh cakap camtu. kalo saya bos awk, dh lama saya pecat staf tak beretika cm kawan awak tu"
"oke cik..oke..sy mintak maaf bagi pihak kawan saya ye cik..minta maaf"
huh [-(
bukan la nk berlagak sangat, just tak patut la buat camtu. kita keja ada etika. jadi la rakyat malaysia yang berbudi bahasa. ni mesti lari time kena g training. haih:-<

penat tak? penat kan baca entri saya ni? cm buat tesis. oke la, part 2 saya sambung besok k. mo tido dah.

selamat malam~

No comments:

Post a Comment

Ni dah basuh kaki ke belum?

Ping your blog, website, or RSS feed for Free
MyFreeCopyright.com Registered & Protected