Saturday, October 31, 2009

:Malas:

Ho ho ho...Cik Fina sudah malas mo update blog dia. Gelakkan dia. Cemuh dia. Kutuk dia..
Tu la. Orang nak buat blog, dia pn nak jugak. Dh tu takde idea nak masukkan entri apa. Hahaha. Padan muka Cik Fina. Ngeh.
Betul. Saya dah takde idea dah ni. Nak cita sehari-hari, tak menarik mana pun cerita pasal saya. Takkan nak cita pasal kawan-kawan kat ofis kot. Takkan nak cita pasal jiran saya yang anakdiakawensebabkenatangkapbasahdahtujadikpushersukacurikasutbaruorang kot..
:-<
Isu isu isu..Isu apa ek?

Isu


isu


isu


..oke, sy tido dulu. kalo ada isu saya kemukakan kat sini:P


Entri maha tak berkualiti 8-|


Thursday, October 29, 2009

:Nak masukkan entry bosan sket:

Food poisoning Guide

Definition

Food poisoning is the result of eating organisms or toxins in contaminated food. Most cases of food poisoning are from common bacteria such as Staphylococcus or E. coli.

Causes, Incidence, And Risk Factors

Food poisoning can affect one person or it can occur as an outbreak in a group of people who all ate the same contaminated food.
Food poisoning tends to occur at picnics, school cafeterias, and large social functions. In these cases, food may be left out of the refrigerator too long or food preparation techniques may not be clean. Food poisoning often occurs from eating undercooked meats, dairy products, or food containing mayonnaise (like coleslaw or potato salad) that have sat out of the refrigerator too long.
Food poisoning can be caused by:

Sunday, October 25, 2009

:Saya Buntu. No..Buntu..Not Ubuntu:

Pagi ni saya masuk ke ofis dengan perasaan yang buntu. Buntu memikirkan kerja yang tertangguh dari hari Khamis lagi. Buntu tak tahu macam mana nak filter comparison to put on each category sebab terlalu banyak kategori dalam kategori tu. Padahal nak 3 kategori je. Nak semua ada kat dalam report ke, atau just tiga je. Ke semua? Tak spesifik. Blur. Tak faham.

Faham tak? Tak kan. Aih.

Ni la kerja namanya yang oii..

Saturday, October 24, 2009

:Is This Mean I'm Addicted?:

Kadang-kadang saya bangun pukul 3 pagi semata-mata untuk dia.
Kadang-kadang saya langgar etika kerja hanya kerana dia.
Kadang-kadang saya terlupa makan sebab dia.
Kadang-kadang kerja saya tak jadi sebab leka dengan dia.
Kadang-kadang mak saya marah sebab saya asyik dengan dia.
Kadang-kadang en debab merajuk dengan saya sebab terlalu melayan dia.

Kadang-kadang jugak sampai terbawa-bawa ke alam mimpi.
Kadang-kadang waktu mandi terlajak sebab nak main dengan dia.
Kadang-kadang orang sekeliling saya naik meluat dengan saya sebab mereka kata saya obses akan dia.

Ketagihankah saya dengan dia?

Tapi..
Bukan salah saya. Kawan-kawan yang jemput saya. Takkan saya nak abaikan jemputan mereka?
Tak sanggup saya nak abaikan jemputan mereka. Saya tak sanggup.
Lagipun, dia best. Best sangat. Buat saya sentiasa berangan. Berimaginasi dengan dia.
Berangan yang saya ada kebun, pastu saya beli haiwan ternakan. Saya hias kebun saya dengan rumah ladang, hedge, pokok-pokok, itik, angsa, even gajah pun ada tau...serta banyaaak lagi boleh dibuat.
Lepas tu, saya boleh melawat kebun kawan-kawan saya, buat kawan baru dari luar negeri, best tau.
Kawan-kawan dah main Farmville kat Facebook? Best tau. Lagi satu Barn Buddy. Cubalah.

Bila peristiwa 'teringat' itu berlari ke minda : ...yang sekarang ni rasanya saya ketagih game yang lagi satu. Cafe World. Ni sebab encik ojin la ni selalu sangat bagi gift.Kawan-kawan lain pun ada jugak bagi hadiah. Banyak. Setakat ni yang saya dah accept ada 17. Yang tak accept lagi ada lagi 11:|:|. Addict





Friday, October 16, 2009

:air asia 'memang' bab 2:

Assalamualaikum..
hai hai..sihat ka?
erm..memandangkan tajuk air asia m*****g tu nampak cm kasar sangat, saya tukar ke perkataan 'memang' dimana bagi saya adalah kiasan kepada perkataan sebenar m*****g itu sendiri. harap maklum. taknak la kasar2 sangat. dh kena komplen ngn orang tu:|
oke, kita sambung ke bab 2..

setibanya saya kat umah, tros call paksu pickup saya g airport. sesampainya kat airport tros g ke kaunter air asia. dengan penuh sopan santun, sy tanya kat staf kat kaunter tu pasal problem yang saya alami . 'baik' btol layanan dia. buat saya tersenyum gembira:D:D [ceh]

"g kat kaunter pertanyaan"

heh. gaya cm bz sangat. nk kata attend penumpang, takde plak. yang ada, akak kat sbelah dia..eksyen semangat.
oke. cukup. lepas mendapat layan '5 star' dari cewek kaunter check in tu, saya n cu tros g carik kaunter pertanyaan [baru saya sedar yg saya ni engoi gak tak terfikir akan kaunter pertanyaan yang ada kat setiap airport(-.-")]
dengan penuh yakin kali ini, saya tros g tanya kat encik ala2 tony fernandez yang baru masuk ke kaunter tu. lepas dia check2 kat pc dia. dengan penuh gentlemannya [but seriously dia ada nampak sikit feminin..btol!!] gtau yang tempahan tu ada dan dah confirm. dia suruh saya balik check email.
Fuh, lega..rasa mcm org buang terus batu dari bahu saya yang ditanggung dari tengahari tadi..rasa ringan serta merta.

Kepada kawan2 saya kat VF  saya minta maaf banyak2 sebab buat kecoh kat SB. habes suma SB orang saya g nanges gtau masalah saya..sy mintak maaf banyak2^:)^..terima kasih untuk semua sebab banyak yang membantu. i sayang you all lah..ngee~



Bila peristiwa 'teringat' itu berlari ke minda : yang saya tak makan dari pagi sampai petang disebabkan permasalahan [skema gila] tempahan tiket tu. malamnya, kami satu family keluar makan kat restoran [ka?] saloma. saya makan nasi lemak berlaukkan ayam tomato, nasi tambah satu pinggan, separuh dari mee ayah dan segelas melo ais. Alhamdulillah~ Lega.

:air asia 'memang 'bab 1:

hari ni saya g keja awal. awal sket la dari hari2 biasa. sesampainya kat ofis, banyak ofis jabatan2 lain masih bergelap. saya nampak bos berlegar2 kat smoking area dgn salah sorang anak dia..[sebelum ni tak pernah nampak bos ngn anak2 dia kat area ofis. mesti time2 ni hari2 dia datang ofis]

'uik, awal sangat ke aku ni'

setibanya kat ofis, tanpa mengswitch on kan lampu, saya terperasan yang saya adalah orang pertama yang masuk ke ofis hari ini. ucap tahniah kat saya..yeay..tima kasih tima kasih...take a bow..oke sudah [bos tak kira la sebab dia lagi awal masuk ofis hari2:P]

belum sempat duduk saya terus keluarkan laptop dengan semangatnya nak mengechek harga tiket flight ke kl pada 19 hb ni. semangat waja nk p bengkel yang takde kena mengena dengan diri sendiri:D
sekali saya check, dh naik RM254 daa:|:|
maka dengan hati yang takde apa2 perasaan, saya meneruskan keja yang banyak tertangguh dari kelmarin lagi..

tengah asyik buat kerja dengan penuh gigih yang berselangselikan main VF, fb, farmville, barn buddy, jalan2 kat blog orang, saya dapat panggilan dari cu [adik mak yang paling bongsu]

cu     : kak na, ang kat mana?
saya : ni ha, kat tengah laut ngn kastam, memancing sambil usya2 nelayan2 kita tangkap ikan [oke, yg ni saya tipu] ni yg betulnya..kat ofis la cu
cu     : eay, ang tolong book tiket flight kat cu sat. [ni mesti mak cakap saya dapat tiket rm93 return lgk-kl]
saya  : boleh2..tade hal. no ic ngn maklumat2 lain mcm mana? nk sms ka?
cu     : takpa, satgi cu p kat ang. [semangat!! - buat mcm dina ngn ray radio era..oke, buat semula. tadi awk baca takde perasaan]
saya  : oke, nanti sampai kang gtau k
cu      : oke bebeh..[hoh]

saya sambung buat keja mcm biasa tanpa merasa tekanan seperti hari2 yang lain. mungkin sebab saya dapat berita bos pening n sedang berehat kat tingkat atas. it's not that i don't like him to be around while I was working. cuma rasa tak selesa bila rasa macam diperhatikan walaupun kadang2 je bos usya time dia nk g toilet. nvm, anyway, bos saya adalah yang terbaek punye~ seorang bos yang sangat gigih berusaha dan sentiasa mahukan yang terbaik untuk staf2nya [walaupun itu bermaksud saya akan kena marah(-.-")]

oke, move on.
dalam 20 minit, cu call mengatakan dia dah ada kat bawah. semangat lagi! [alah, setakat dari kg baru ke pekan kuah tu, i layan 15 minit je..*siul siul siul]
saya bawak turun laptop saya yang comel ni ke bawah. ajak cu ngn paksu dok kat kerusi tepi jalan check tiket kapal terbang. berbekalkan wireless ofis yang agak sangkut2, saya meneruskan usaha suci murni saya membantu cu dan paksu membook tiket kapal terbang. setelah selesai sesi kak-na-tolong-pegi-masukkan-duit-kat-akaun-ang-sebab-paksu-tak-terer kat CDM berdekatan, saya terus menyambung proses memebook tiket untuk cu dan paksu 5 beranak. oke, hampir siap..tinggal nk buat payment je lagi..oke, login ke m2u. masukkan ID, password, setuju utk akaun di deduct utk proses pembayaran dan...

yess..transaction successful!! oke, back to air asia website, nk amek reference no, flight no dan butir2 lain..sekali.....

alamak!!!
ERROR ON PAGE!!! pastu dia tak dapat masuk balik ke tempat terakhir buat pembayaran tadi!! how?? apa2 maklumat pn tak dapat dari transaction tu. cuma akaun m2u saya dh deduct rm560!! cu ngn paksu dh cuak..RM560 tu!
saya panik..halamak halamak..jangan panik fina, jangan panik. nanti ang panik, cu ngn paksu lagi panik.
so, i've decided to settle it myself. saya cakap,

'tade masalah ni, nanti che' check balik ngn air asia'
[ye, saya guna perkataan che'/cek lagi..sy kn orang kedah:|] - comel kan. wek.. oke, tak comel.

sesudah cu ngn paksu balik, saya naik ke ofis dan terus check balik website tu. mana tau dapat balik ke maklumat yang saya dh isi tadi...kan kan kan..[ayat sedapkan hati sendiri]
cari punya cari, godek punya godek, tak jumpa jugak. call customer sevis..ayat dia dari awal sampai abes ialah

"harap maaf, operator anda sedang bz. sila call balik atau kalau rasa dah banyak duit tu, sila tunggu" [tau la tau la ayat tu bukan camtu..lebih kurang la..]

oke, takpe. maybe bz. saya terima. oke, kita cuba chat live ngn operator dia plak..

lepas dh login, dan menunggu page load selamat 5 minit, dapat masuk ke chat..yay!
tapi..dia tulis kat situ 'operator tengah attend 4 orang customer..dalam seminit ang nye turn lak ah' [oke oke,ni bukan ayat btol dari air asia..tp ayat dia lebih kurang camtu la]
oke..tunggu..
tunggu..
tunggu lagi..
dan lagi..
dan lagi..

oke, at last. dapat masuk. dia kuar kat situ :
live help : hello/hi [lebih kurang la] fentomatte, how can i help you?
saya       : i have a problem with the transaction i made just now
...takde reply...
saya       : hello
...takde reply...
saya       : hello
tunggu lagi.
oke, dah. enough. i'm pissed.
call lagi..tet tet tet [bunyi tekan button kat tpon sampai cukup 10 kali]

ayat yang sama berulang

"harap maaf, operator anda sedang bz. sila call balik atau kalau rasa dah banyak duit tu, sila tunggu"

shoot!!

nk buat cmana ni..risau dah ni.risau dah..
try mintak tolong kat kawan2 VF ngn FB, masing2 soh saya g check kat kaunter.
sebenarnya, takde la marah sangat pasal transaction error tu. mungkin ada masalah teknikal jek. kadang tu, payment n transaction tu dah sampai kat dorang, cuma kita je tak dapat sebab masalah teknikal ke apa. cuma yang buat saya bengang sangat tu pasal sevis from customer service. macam hamfesh!! same goes to screamyx nye CS. boleh operator tu merungut kat dalam talian. mcm hape je. last2 sy hang up tpon n then call balik, [kali ni operator lain] untuk bertanyakan masalah yang sama. lepas dh setel masalah saya yang tak seberapa tu, sy sound operator tu

"cik, pesan kat kawan cik tu, kalo nk merungut pn, mute la dulu tpon tu. sy pn pernah jadik operator jugak..kata semua perbualan dirakam. cmana lak leh cakap camtu. kalo saya bos awk, dh lama saya pecat staf tak beretika cm kawan awak tu"
"oke cik..oke..sy mintak maaf bagi pihak kawan saya ye cik..minta maaf"
huh [-(
bukan la nk berlagak sangat, just tak patut la buat camtu. kita keja ada etika. jadi la rakyat malaysia yang berbudi bahasa. ni mesti lari time kena g training. haih:-<

penat tak? penat kan baca entri saya ni? cm buat tesis. oke la, part 2 saya sambung besok k. mo tido dah.

selamat malam~

Wednesday, October 14, 2009

:putrajaya here i come..yay!:

tadi waktu saya tengah sedap2 men internet, bos panggil. sebanyak dua kali (dua kali bermaksud saya terlalu leka dengan internet..dem)
masuk ofis bos sambil pegang buku catitan ngan pen - saya selalu lupa apa yang bos selalu suruh (mostly kalau buat ayat untuk surat rasmi) dan bila saya masuk ofis tanya balik apa yang dia suruh, dia akan buat muka budak-ni-aku-luku-jugak-kang secara tak terang - terangan. tapi saya yang agak bijak ni buat2 tak faham dan meneruskan pertanyaan. thehee~bos, sila sesuaikan diri oke:D - parah punya staf. ada ka bos plak yang kena sesuaikan diri b-(
oke, let's proceed to our conversation :
Bos : Shafinas, kamu berani tak g kl sensorang?
Fina : Kenapa bos?
Bos : Takde, ni ada kursus 20hb ni. Kamu nak tak? Berani tak?
Fina : Kat mana bos?
Bos : Kat KL.
Fina : KL kat mana bos?
Bos : PICC, Putrajaya
Fina : Boleh! Adik saya tinggal kat situ:D [bodoh kau fina(-.-")-kalo tak dh boleh claim duit hotel]
Bos : Oke, kalo camtu, nanti saya suggest kamu kat S/U (Setiausaha) dulu pastu saya gtau keputusan later.
Fina : Bos, pengangkutan cmana?(sambil kat kepala terbayang burung warna merah) - gegeh, padahal tak confirm lagi.
Bos : Selalunya train atau bas la
Fina : Tp kan bos, nek flight lagi jimat la bos. Masa pn jimat
Bos : Tapi mahal kot. sebab masa dah singkat. Tapi kamu try tanya En. Baharom (Pen. Peg. Kewangan), try bincang ngn dia, boleh ke tak.
disebabkan aku malas nak p tanya ditambah pulak kelewatan pemberitahuan beserta benda tu tak cnfirm lagi, maka aku biarkan perkara tu berlegar di kepala..ecece..
Tapi, tetap jugak saya check harga tiket ke sana. RM192. oke la kan?
So, kita tunggu besok la cmana.
Ping your blog, website, or RSS feed for Free
MyFreeCopyright.com Registered & Protected