Slider

Android - Swiftkey Keyboard

Thursday, October 23, 2014

Stock keyboard yang didatangkan sekali dengan hp sangat membosankan bagi saya sebagai seorang pengguna hp berjenama Samsung Galaxy ni. Try download beberapa keyboard di Play Store tapi tak best. Tak menepati kehendak naluri. 

Klik untuk ke laman Play Store


Sehingga la terjumpa satu pos kat fb oleh Mashable.com berkenaan satu keyboard ni yang dinamakan Swiftkey Keyboard. Bila tengok demo video yang dipaparkan di web tu terus jatuh chenta uols. Tapi betul ke jadi seperti apa yang ditayangkan di video tu? 

Apa lagi, install la. Baru la tahu betul ke tak. Install yang free je pun. Sebulan boleh guna full feature dia. Memang best gila baq hang. Seperti apa yang digembar-gemburkan.

Suka sangat design dia. Minimalis sangat.


Feature paling best ialah predictive text dia. Keyboard lain pun ada jugak fungsi ni tapi bagi saya Swiftkey Keyboard ni lah yang paling win sekali ramalan dia. Kadang-kadang kita taip tak logik pun dia keluar perkataan yang kita nak.
Contohnya macam ni.

Tapi tu la. Setakat sebulan je lah. Free kan. For sebulan only. Lepas tu no more predictive text. Bila nak install yang full punya, kena bayar. USD6++ jugak la time tu kalau tak silap. Ce convert dengan RM, macam mahal kott.

Disebabkan nak sangat sangat sebab dah sampai tahap takleh berpisah dah dengan Swiftkey Keyboard ni sebab kalau berpisah jugak tak bermakna la hari-hari ku tanpamu gitu maka terpaksalah menginstall di pasaran gelap. Sayang ke duit punya pasal.

Maka dapatlah balik feature penuh dia.

Ni antara feature yang ada dengan Swiftkey Keyboard dengan tagline dia yang berbunyi :

Swiftkey Keyboard tagline
The keyboard that learns from you

Gituu.

But yes, memang betul. Selain boleh pilih bahasa yang kita kehendaki, antara feature yang ada adalah seperi bila nak padam perkataan just swipe kat spacebar ke kiri, perkataan yang kita selalu taip dia akan ingat, loghat ke, shortform ke, dia simpan dan dia akan predict setiap kali kita nak menaip the next timenya. So, specialnya disini, keyboard ni di personalized mengikut kehendak kita. Kadang-kadang tu tak payah taip habis pun. Taip satu dua perkataan je, pastu tekan kat predictive box kat atas tu je dia dah taip siap-siap untuk kita. How easy kan. Oh, ko boleh pilih tema sendiri tau. I guna yang minimalis ja. I ni jiwa minimalis sikit takleh buat apa dah. Tak gemor yang fancy-fancy kalerful-kalerful ni.

Kredit to : Swiftkey


Tu baru sikit feature dia. Ada banyak lagi feature yang best-best. Antaranya, vibration intensity yang boleh diadjust mengikut suka. Saya suka vibration yang soft-soft je bila menaip. Lancar je menaip. But no more lepas update pi Jelly Bean :( Vibration dia takleh ejas lansung. Bila menaip terasa sebijik-sebijik. Keras. Mencik.

Option lain, guna Flow.

Flow. Best oo taip sambil swipe tak angkat jari ni. Cool kan?

Boleh personalized layout, size dan undock (letak je kat mana-mana di skrin).
How convenience is that

Kat Tab 3 saya, saya undockkan dia, resize kan keyboard ikut keselesaan. Best okay bila ada keyboard yang boleh kita buat sesuka hati. Baru lah rasa macam fully utilized hp kita tu. Kihkih.

Tengok video dia untuk lebih keterujaan.





Tapi bila ko taip laju sangat, jadilah macam kat bawah ni :

Swiftkey in action
Jauh bebenor tanya udang >.<
Kesnya ni, konfiden menaip sebab terlupa yang perkataan KERPAN tu I tak pernah guna
sebelum ni so dia akan cari perkataan yang paling logik yg terdekat :P

Yang kat dalam kotak tu, I buat bagi kompak. Senang nak taip guna sebelah tangan.

So, apa tunggu lagi! I lepas install Swiftkey Keyboard ni terus tak nak keyboard lain. Setia ujung nyawalah kiranya. Tuuu. Over.

Cepatlah dapatkan Swiftkey Keyboard ni untuk pengalaman yang takkan mengecewakan korang! Move fast!

Oh oh. Lagi satu. Ianya sekarang dah FREE. Ulang suara. F-R-E-E! 

PERCUMA!

Cepat!

Go now.


Credit : Swiftkey website
Last picture owned by me.

No comments:

Post a Comment

Meriahkan komen anda di sini

Powered by Blogger.

Pages

Theme Designed By Hello Manhattan
|

Your copyright

Your own copyright