Slider

Prosedur mengepos coklat dari Langkawi

Sunday, October 12, 2014

Baca kemaskini tahun 2021 mengenai prosedur baru di Pejabat Poslaju Langkawi.

Printscreen gambar kat Google je hehehe pemalas

Selalu dapat request dari kawan-kawan/blogger untuk tolong belikan coklat & poskan kepada mereka yang berada di tanah besar.

So, kat sini saya nak ceritakan sedikit bagaimana proses nak membeli, mengesahkan pembelian di Jabatan Kastam & akhir sekali pengeposan.

1. Beli coklat
Obviously, beli coklat di kedai coklat la kan.
Memandangkan ofis saya dekat sangat dengan kedai coklat Haji Ismail Group, so tak menjadi masalah dari segi nak pergi membelinya tu. Lepas dah beli, ke langkah seterusnya.

2. Sahkan (declare) pembelian di Jabatan Kastam.
Kat sini memberi sedikit masalah kepada saya. Satgi kita cerita kat perenggan selepas ni.

Untuk pengetahuan, cukai coklat yang hendak dipos adalah sebanyak 30% daripada jumlah coklat yang dibeli. Kemudian, langkah seterusnya adalah pengeposan.

Pandangan Jetty Point dari luar.

Sebelum nak sampai jeti ni, kalau nak parking, ada dua petak parking disediakan. Satu hakmilik Majlis Perbandaran Langkawi, satu lagi parking Metro (seperti di dalam gambar). Satu lagi, parking bas untuk rombongan ke Langkawi. 

Kredit gambar : KAT SINI

Pandangan dalam Jetty Point.
Ada dua tingkat. Tingkat dua ada boling dengan karaoke.

Kredit gambar : SINI
3. Pos
Lepas dah selesai urusan di Kastam, kemudian barulah akan dipos.

Kalau tak buat step nombor dua tu, jangan haraplah pos nak lepas item kita. Pernah ada sorang kawan ni, dia nak pos barang n dia selit coklat, pos dapat detect terus kena denda. Beratus jugak la denda dia tu.

Ok. Yang masalahnya adalah kat sini.

Untuk sah kan/declare pembelian coklat yang nak dipos tu, saya terpaksa tanjak ke terminal Jetty Point (pejabat Jabatan Kastam terdekat, yang dok check penumpang sebelum naik feri ke Kuala Kedah & Kuala Perlis) untuk dapatkan cop pengesahan & bayar cukai bagi pembelian coklat tersebut. Kemudian barulah boleh ke Pejabat Poslaju untuk tujuan pengeposan.

Tengok peta kat bawah. Lokasi antara area kedai coklat dan ofis saya, terminal Jetty Point & Pejabat Pos Laju.


Step 1 : Beli coklat
Step2  : Declare pembelian di Kastam
Step 3 : Pos di pejabat Poslaju

Kat sini saya sediakan direction dari kedai coklat Haji Ismail Group ke terminal Jetty Point. KLIK SINI dan dari terminal Jetty Point ke Pejabat Poslaju. KLIK SINI

Selalu yang dok jadi lewat tu bukan sebab apa, sebab Step 2 ni la. Nak bergerak tu susah. Saya naik skuter je ke tempat kerja. Kalau beli banyak-banyak jenuh jugak la nak carry. Melainkan kalau ada kawan yang sudi bawak pegi Jetty Point tu. Sama jugak la dengan pejabat Poslaju tu situasinya. 

Kat Jetty Point, seperti yang ramai sedia maklum, antara tempat tersibuk kat Langkawi ni selain Pantai Cenang. Almaklumlah, orang naik turun feri kat situ. Bukan setakat Langkawi - Kuala Kedah/Kuala Perlis ke, ke Penang pun dari situ, ke Satun pun kat situ, ke Koh Lipe pun kat situ, even nak gi ke Pulau Payar pun kat situ. Nak tengok kecantikan Pulau Payar, sila KLIK SINI (kalau nak tengok peta, klik pautan Web alah pepandai lah cari hehe) 

Yang mana pengangkutan laut semua kat sini lah kiranya (tak termasuk kargo bawak kereta. Yang tu kat Dermaga Tanjung Lembung) Lepas tu pulak orang nak pegi karaoke la, boling la, nak makan kat KFC la, Kenny Rogers la, minum kat Starbuck la, beli aiskrim kat Baskin Robbins la. Shopping lagi. So banyak betul lah aktiviti kat situ. Suka dimaklumkan (tetiba jadi ayat surat pulak hoho) terminal jeti Langkawi tak sama dengan terminal jeti kat Kuala Kedah atau Kuala Perlis yang semata-mata isi penumpang je. Terminal Jetty Point ni ada aktiviti perniagaan. Almaklumlah, pulau pelancongan kan. Kena fully utilised katanya.

So, boleh bayangkan betapa sibuknya tempat tu kan? Bila dah ramai, maka parking menjadi isu. Jauh jugak dari parking nak ke terminal tu. Ada la dalam 2 3 minit berjalan. Dengan heret coklat yang berat tu lagi huhu.

Lepas declare, bayar cukai coklat then bawak balik seterusnya pegi ke Step 3.

Di pejabat pos, bila dah declare coklat yang nak dipos tu, step macam pos barang macam biasa la.

Kalau ada kawan-kawan yang pernah pesan coklat kat saya dan saya delay penghantaran tu sebab ni lah. Bukan saja-saja nak buat ralit ke apa. Orang masuk duit kat kita kan. Tak seronok dok tangguh-tangguh.

Bukanlah saya sengaja melambat-lambatkan proses nak menghantar coklat2 tu sampai buat orang tertunggu-tunggu. "Tunggu Cipina ni pos coklat tak sampai-sampai pun lagi. Tapi fesbuk hari2 dok update" Facebook tak payah gi jauh-jauh. Hujung jari je hehe :P *peace*

Bagi kawan-kawan yang terbaca pos ni n berkenan nak suruh saya poskan coklat kat korang, boleh je. Takde hal. Cuma cepat ngn lambat tu je la hehe. Ah lagi satu. Order coklat sekali dengan ongkosnya ya hehehe lawak ja lawak ja :P


\\\

Update 2021

Untuk sebarang urusan pengeposan barangan, Kastam dah buka kaunter di pejabat Poslaju. Jadi tak perlu dah ke Jetty Point untuk dapatkan cop kastam. Bagus la dah ada penambahbaikan. Rancak ya tengok orang yang mengepos. Sorang-sorang pos berkotak-kotak. Ramai ambil peluang jadi personal shopper kat Langkawi ni.

Coklat, pinggan mangkuk, makanan kering, minyak gamat, banyak lagi la tak tersenarai hihi.

Anyway, terima kasih singgah! :D  



12 comments:

  1. mcm mne nk contact klau nk kirim?

    ReplyDelete
  2. Hi tuan..kalau jumlah pembelian coklat tak sampai 500, kena juga buat declaration dengan kastam ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Sebarang jenis coklat dan berapa pun harganya tetap kena declare dulu sebelum pos.

      Delete
  3. Tmpang tnya Kalau tahun 2020 skrang cukai tetap 30% dari harga beli ke

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..saya nk tanya cukai dikenakan tu atleast berapa jumlah pembelian coklat ya?

    ReplyDelete
  5. Kalau satu je nk pos kena p tnjk kt kastam jgk ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..prosedur sekarang sebelum pos kena cop kastam dulu.

      Delete
  6. nak tnya kna tunjuk resit ka..klau resit hilang mcm mna

    ReplyDelete
  7. coklat cair dak bila sampai dkt cust ?

    ReplyDelete
  8. Mcm mna kl sy nk kirim. Mcm mna nk contact?

    ReplyDelete
  9. hai. kalau jual coklat melalui shopee perlu bayar duty juga?

    ReplyDelete
  10. hi, kalau bayar cukai di jeti boleh balik packing coklat di rumah ya? Sebab kalau bayar di poslaju kena packing dekat sana terus kalau taksilap. Hehe harap ada jawapan.

    ReplyDelete

Meriahkan komen anda di sini

Powered by Blogger.

Pages

Theme Designed By Hello Manhattan
|

Your copyright

Your own copyright