Saturday, March 6, 2010

Panggilan kepada atuk @ nenek

Waktu tu saya dalam bas on the way ke Kuala Lumpur untuk mendengar taklimat pasal pengurusan kesihatan [apesal la badan kerajaan kat Malaysia tak praktis video conference..takdelah semata-mata nak dengar taklimat 4 jam sampai kena buang 3 hari sebab travel dari Langkawi ke Bangsar..penat oke].

Ketika bas melalui Jitra, saya pandang ke luar tingkap kot-kot ternampak mimiot tengah jual goreng pisang ke jual ikan keTongue sebaliknya ternampak sepasang atuk dan nenek hendak menaiki motosikal kat depan bank.

Nampak macam romantik pula tengok atuk bawak moto dan diboncengi oleh nenek kat belakang. Comel je~Love Struck


Teringat kat arwah tok dan tokwan..Worried

Keluarga saya, tok wan adalah panggilan untuk atuk manakala tok pula adalah panggilan untuk nenek. Ada juga yang menggunakan sebaliknya iaitu tok kepada atuk dan tokwan kepada nenek .Ada yang panggil opah, ada panggil uwan, etc etc..

Korang panggil apa kat atuk @ nenek masing?

P/s – Rindu allahyarham tokwan ngan tok. Al-fatihah~
P/s/s - betul ke orang cakap tak boleh sebut perkataan arwah merujuk kepada allahyarham / allahyarhamah sebab arwah adalah nama setan?

15 comments:

  1. errmmm..

    Atok untuk kedua duanya..
    baik sebelah mak mahupun sebelah ayah..

    ReplyDelete
  2. tok ayah- untuk atuk
    mak tok -utk nenek

    dua2 dah meninggal...
    miss them....

    ReplyDelete
  3. @4994360199380948926.0
    atuk ngn nenek pun panggil atuk ke ojin?

    ReplyDelete
  4. @5001565449248188236.0
    al-fatihah untuk tok ayah dan mak tok kamu :)

    ReplyDelete
  5. salam....

    nenek dan juga nenek ayah~

    ReplyDelete
  6. @7356582813259925532.0
    aa? nenek untuk nenek..nenek ayah untuk atuk?

    ReplyDelete
  7. @3396471420796833320.0
    pergh..perancangan masa depan..masuk list!

    ** nanti nak cucu-cucu panggil grandma..*tulis tulis tulis

    ReplyDelete
  8. semoga arwah ditempatkan bersama2 dengan roh org2 beriman

    ReplyDelete
  9. @5980718627230918427.0
    amin...terima kasih:)

    ReplyDelete
  10. :))
    sumel je membayangkan hal yang kamu nampak..
    kekkee..
    pggel nenek dan atok jugakk..
    p/s::betol ke arwah tu setan?huhuhu

    ReplyDelete
  11. @5905194492142485262.0
    memang comel..
    ** yang pasal arwah=nama setan tu, sy pernah baca kat forum kat virtualfriends.net..wallahualam

    ReplyDelete
  12. wahh~ cam sweet jea dorg naek moto.
    g dating kot. ngee~ :D

    belah ayah, nenek panggil tok wan. atuk panggil tok ki.
    belah mak, nenek panggil tok. atuk panggil tok ki.

    wahhh~ nk blk kg.

    ReplyDelete
  13. @5059388478840298681.0
    dah takde istilah 'kampung' semenjak tok ngn tokwan meninggal..sedih :-s

    ReplyDelete
  14. jom balik kampung sy. wee~ :p

    ReplyDelete
  15. @9144760825557952564.0
    nak nak! :D:D

    ReplyDelete

Ni dah basuh kaki ke belum?

Ping your blog, website, or RSS feed for Free
MyFreeCopyright.com Registered & Protected