Wednesday, June 2, 2010

Perempuan, WAJIB BACA ni : Rahsia Petua Melayu Lama #1

Dalam masyarakat tradisi Melayu,terdapat banyak petua-petua untuk perawan (anak dara) yang elok diamalkan agar sentiasa dipandang menarik, menawan dan cepat dipinang orang. Ini juga merupakan petua-petua yang boleh diamalkan terus oleh wanita yang telah berkahwin dan telah mempunyai anak.

Petua-petua berikut adalah koleksi dari berbagai pengalaman dan tulisan. Saya bagi empat dahulu ye, nantikan siri kedua di entri akan datang. Stay tuneeee..

Bangkit Bersambut

Apabila mahu tidur malam, duduk berlunjur dan rebahkan badan ke tilam tanpa menongkatkan badan dengan tangan. Apabila mahu bangkit dan tidur, lunjurkan kaki dan bangunlah tanpa menongkatkan badan dengan tangan. Cecah ibu jari kaki dengan kedua tangan. Dipercayai dapat mengempiskan perut jika amalan ini diamalkan setiap hari.

Wajah Suci

Apabila bangun pagi, jika membasuh muka, elakkan dari mencucinya menggunakan sebarang alat pencuci atau mengesat muka dengan sebarang pengesat. Biarkan air itu kering sendiri pada muka. Jika mengambil air sembahyang pun, usahlah dikesat air itu, biarkan ia kering sendiri.Ini berfaedah mengekalkan kecantikan asli wanita, dan menjadikan muka bercahaya dan segar kerana pelembap asli muka tidak dibuang. Lagi satu, orang cakap kalau lepas wudu' kita tak sapu / lap air kat muka, nanti di akhirat, muka kita akan berseri-seri akibat wudu' yang tak dilap tu. Wallahualam..

Menyegarkan Payudara

Apabila mandi, terutamanya di awal pagi, cucurkan air pancuran atau air paip ke atas kedua-dua belah payudara agar payudara sentiasa subur dan segar,tidak mudah jatuh.

Taman Semerbak Mewangi
 (paham amek sendiri la ye)

Amalkan memakan makanan yang segar seperti ulam-ulam yang wangi baunya dan sayur-sayuran yang wangi sejak dari perawan. Amalkan sentiasa. Nafas dan badan juga akan menjadi wangi. Petua ini telah diketahui sejak beribu tahun yang lampau. 


8 comments:

  1. ok ...hahahahahahahah

    rasanya suma aku amalkan kot
    lalallala

    ReplyDelete
  2. ada lagi petua...
    amalkan Paramaria untuk kewanitaan anda

    ReplyDelete
  3. @jane
    bagus2..kalo ada petua lagi share share la :D

    ReplyDelete
  4. @Syafrizal
    produk HPA jugak kan?

    ReplyDelete
  5. a walk to remember



    aku byk petua if ko nak
    weeeeeee
    hahaaahah

    ReplyDelete
  6. @jane
    share la weh..hahah..jangan simpan sorang2 :P

    ReplyDelete
  7. haaaa....tak leh makan petai..

    kerabu beronok pun tak boleh..
    hua hua hua...

    ReplyDelete
  8. @Aujinz
    beronok tu makanan laut la jangg :-w

    babai petai :((

    ReplyDelete

Ni dah basuh kaki ke belum?

Ping your blog, website, or RSS feed for Free
MyFreeCopyright.com Registered & Protected